OM OSS


Vi är en liten personlig yogastudio i Norrviken/Sollentuna

Vi som håller i klasserna älskar det vi gör, att dela med oss till er.

 Vi är alla "fristående" och har själva ansvaret för våra klasser.

Vi har valt att gå samman för att kunna erbjuda större utbud, flexibilitet, tider och priser.

Vi önskar att vi med det kan göra livet lite lättare för dig som går hos oss så du kan blanda och mixa,

anpassa efter dig och vad du behöver.

Med vårt bokningsprogram hoppas vi kunna ge frihet och valmöjligheter.

Med vår yoga hoppas vi ge mer <3


Våra Yogalärare

Carina – Yinyoga, Kundaliniyoga, Yoga för ryggen, Yoga på stol, Hatha  yoga


Carina driver Norrvikenyoga, är yogalärare, Ingenjör, coach, massör och coach inom hälsa och livsstil, kost, träning, stressreducering och avslappning.


”Man kan säga att yogan hittade mig, jag var på en väg som inte längre fungerade. Jag var småbarnsförälder och arbetade som teknikkonsult, kände att jag aldrig var där jag borde vara, aldrig var tillräcklig, lägg därtill kronisk migrän.


Yogan var aldrig något jag planerade, det var något min kropp, hjärta och själ behövde. Yogan var som handsken som bara passar, som att hitta hem.


Jag gick min första yogalärarutbildnin 2007, sedan dess har jag fortsatt att lära mig och utvecklas, inom yoga, de österländska filosofierna och inom modern etablerad vetenskap. I mina klasser integrerar jag gärna mötet mellan öst och väst.


Jag har en önskan om att alla ska känna sig hemma i yogan, släppa kraven som ofta finns på oss, låta upplevelsen vara viktigare än kravet på att allt måste vara perfekt så att yoga kan bli ett andningshål, något som ger oss styrka, kraft och balans som sträcker sig längre än tiden och rummet.”

Signe – Klassisk yoga/ Hatha yoga, Iyengaryoga, Restorative yoga, yoga för gravida och nyförlösta


Signe är yogalärare, civilingenjör, arbetar som managementkonsult och driver en coachningverksamhet för yogalärare och kvinnliga entreprenörer.

 

Hon har ett stort intresse för kropp, hälsa och välbefinnande och väver samman yogan med modern vetenskap för att skapa förståelse för övningarna. I sina klasser använder hon hjälpmedel som props, bolster, yogaband etc för att skapa positioner (Asanas) anpassade för alla kroppar, nybörjare som mer erfarna. 

 

”2008 åkte jag som utbytesstudent till USA, jag var 17 år gammal och bodde hos en familj där mamman var en fantastisk yogalärare. Hon undervisade mig och jag fann yogan direkt, jag visste att jag i yogan hittat en vän för livet. Yogan gav mig ett lugn och närvaro som jag aldrig upplevt förut. Sedan dess har jag studerat yoga, både i Indien, USA och Sverige, sedan 2010 har jag undervisat i perioder.

 

Jag gillar att yogan är så bred, att jag hela tiden kan fortsätta utvecklas. Min önskan är att jag genom min undervisning kan skapa en plats för lärande och utveckling i flera dimensioner.”

Pia – Yinyoga, Klassisk yoga/Hatha yoga, Restorative yoga


Pia är yoga- och idrottslärare. Med sin utbildning i idrott och hälsa från GIH som grund har hon ett genuint intresse i allt som rör fysiskt och psykiskt välbefinnande.


Pia har efter utbildningar i Sverige och Indien undervisat i flera år på Happy Moves/Norrvikenyoga. Hon varierar sina pass utifrån gruppernas deltagare, tid på dygnet samt årstid.

 

”Yogan blev en del av min tillvaro under en period när jag hade mycket omkring mig. I mitt arbete som idrottslärare rör jag mig en hel del men yogans fokus, andning i kombination med rörelser och ställningar ger mig den återhämtning och energi som jag har nytta och glädje av i min vardag.


Yogan är idag en självklar del av mitt liv och ger mig fysisk och mental balans, styrka och glädje. Att kunna dela med mig till andra av det jag lärt mig och allt yogan gett mig är min drivkraft.”

Katja – Shake the Dust, Yinyoga, Hatha yoga /Klassiskyoga


Pia är Shake the Dust facilitator, yogalärare och utbildad socionom. Katja är en av de första Shake the Dust facilitatorerna i Sverige och utbildar också nya kullar av Shake the Dust facilitatorer. Utöver detta har hon på senare år specialiserat sig i somatics och embodied anatomy.

 

”Min väg till yogan har varit lång och krokig. Som 18-åring klev jag in i en yogaklass för första gången och efter det har yogan funnits med i mitt liv, ibland mer, ofta mindre. Sedan 2013 har yogan fått ta mer plats i mitt liv. I yogan och dess tekniker och filosofi har jag hittat hem.


För mig är yoga och somatisk rörelse ett sätt att låta kroppen få bli berättad, upptäckt och upplevd. På mina klasser finns en betoning på den upplevda känslan och närvaron i kroppen som är långt viktigare än hur det ser ut. Du får gå vilse i dig själv en stund och landa i det där oändliga som finns inuti. Klasserna är tillgängliga och tillåtande. Det finns ett utrymme att få vara precis så som du är.”


Vad är Yoga


Yoga är gammal, religiöst obunden och har sina rötter från de österländska filosofierna.

Själva ordet yoga betyder förening/union, kropp, själ, sinne och/eller världsallt. Yogan är utformad att på olika sätt stärka och balansera kropp och sinne. Den innehåller nästan alltid rörelser, ställningar och andning men kan också innehålla meditation, mantran och seva som förenklat kan översättas som osjälvisk tjänande. 


Hathayoga och Kundaliniyoga brukar räknas till de äldsta sorterna. Många helt nya träningsformer har också inspirerats av de rörelser, ställningar och andning som återfinns i yogan.



Vilken yoga ska jag välja?


Du kan läsa på om de olika yogasorterna men framför allt testa, yoga görs inte med hjärnan utan med hela ditt jag. Olika lärare har sin egen variant av yogan. Prova dig fram med olika lärare och olika sorter tills du hittar det du behöver vilket kan förändras från dag till dag eller livets oliks skeenden. Har du mycket yin i ditt liv kan du behöva Yang och tvärtom.


När du känner minst av allt för yoga kan vara när du behöver det som mest.


Mer om våra klasser

Kundaliniyoga


Kundaliniyoga är en dynamisk och omväxlande yoga som kan innehålla rörelser, ställningar, andning, mantran och meditation.

Det är en lättillgänglig yoga som lätt kan anpassas till var och ens egna förutsättningar.

En del sammanfattar kundaliniyogan som en enbart spirituell yoga men den är så mycket mer. Det är ingen slump att medicinsk yoga är utvecklad från just kundaliniyogan.

Speciellt med Kundaliniyogan är att vi gör så kallade Kriyas, det är färdigkomponerade pass vars tanke är att de ska ha en viss inverkan på kropp och sinne, tex yoga för ryggen eller yoga för energi och cirkulation. 

Det finns 1000-tals olika Kryas. Carina väljer vanligtvis pass som är lugna till medel i intensitet och där fokus är på rygg, nacke och axlar, att stärka och mjuka upp som ger ett lugn i kropp och sinne.

Många upplever också mindre värk, bättre sömn och mer energi.

Yoga för Ryggen


Vi  har focus på kroppens stödjande funktioner runt rygg, nacke och axlar.   Med hjälp av mjuka rörelser från bl.a. den klassiska Hatha yogan, Kundaliniyogan och Pilates, andningstekniker och meditation söker vi styrka, rörlighet och avslappning/lugn.

Shake the Dust


Shake the Dust är träningskonceptet som varvar somatisk rörelse, yoga, pilates, enkla konditions- och styrkeövningar med stillhet till en innovativ ljudbild.


Det här är HIIT-träning (Hög Intensiv Intervall Träning) som du aldrig tidigare upplevt det. Du leds in till en djup närvaro i kroppen och releasen du får kan inte beskrivas, den behöver upplevas.


Shake the Dust är är mer än ett träningspass, HIIT but deep! 

Hatha yoga

Klassisk Yoga


Hatha yoga är den många tänker på när du nämner yoga.

Hathayoga kallas också för kraftens yoga eftersom den vill skapa balans mellan kropp och sinne, mellan ansträngning och att släppa taget, mellan energi och vila.

Passen innehåller fysiska rörelser i mjuka former som kombineras med andningsövningar och olika meditationstekniker.

Din kropp blir mjuk, stark och flexibel.

Ditt sinne blir lugnt.

Yoga på stol


I den här klassen gör vi yoga på pall. Klassen fungerar för alla men också för dig som önskar sitta på en pall istället för golvet. Passen innehåller andningsövningar, rörelser, ställningar (sittande och stående) och guidad avslappning.

Yinyoga


Yin yoga är en härlig och lugn, meditativ yogaform där vi arbetar med kroppens stödjande funktioner som bindväv, ligament och leder, vi använder oss av bolster, kuddar, filtar mm för att bekvämt hitta in i positionerna.


Här är less more, genom att lyssna in och respektera kroppens signaler, ta ett steg tillbaka när det behövs, släpper vi taget och kommer djupare, både i kropp och sinne.


Vi har två lärare som har klasser i YinYoga. Den som går/har gått hos båda kommer att finna att trots att det är samma yoga så kommer lärarna själva sätta sin egen prägel på klassena och ge olika upplevelser.

Gravid yoga


Text kommer snart

Vinyasayoga

Slow Flow


Vinyasayogan sammanlänkar andningen med rörelser och ställningar i ett flöde.

I Slow Flow gör vi det lite långsammare vilket ger mer tid i varje position och ökar kroppsmedvetenhet.


Vi startar klassen med en mindfulness inspirerad guidning som hjälper oss att rikta vår uppmärksamhet inåt.

Andningen i kombinationen med rörelserna hjälper oss att fortsätta att hålla vår uppmärksamhet på här och nu.

Vi avslutar med nedvarvning, mjuk stretchning och guidad vila.


I Vinyasan tränar vi vår balans, styrka och smidighet, låter sinnet finna ro.

Husregler/Saker att tänka på

               

Parfymer och starka dofter

Försök att inte använda parfymer eller andra starka dofter när du ska på yogan. Då vi har olika tolerans kan dofter göra det svårare att andas och tex trigga igång, huvudvärk, migrän eller astma.


Prat i shalan

Vi har inget generellt pratförbud i yogasalen MEN känn av stämningen!!! Många kommer tidigare till yogan för att slippa stressa, hinna varva ner och bara vara. Vill du prata med ditt sällskap, om saker som enbart rör er, gör det utanför innan du går in i Happy Moves lokaler. Väl inne i lokalen är det ok att t.ex. ta upp/fråga om/prata om saker som rör yogan eller som rör alla


Hur långt innan bör jag vara på plats

Vi yogalärare försöker komma till lokalen senast 15 minuter innan klasserna startar. För att hinna byta om, ta fram sina saker och varva ner är det bra att vara på plats 5-10 minuter innan start. När kvällsklasserna börjar (ibland även dagklasser) låser vi dörren in till Happy Moves lokaler.


Ta fram och plocka bort/våra mattor

Vi hjälps åt att plocka fram och ta bort det vi behöver/har använt. Har du lånat en matta i plast av oss ber vi dig att göra rent den med medel som finns i lokalen, ta gärna med en egen. Ullmattor som vi använder i kundaliniyogan, yinyogan och medicinsk yoga, viker vi på mitten med ulliga sidan utåt och rullar ihop från mitten. Vi använder inte ullmattorna som underlag till plastmattorna (hygien och förslitning). 


Telefoner och aktivitetsarmband

För din egen och andras skull ber vi dig stänga av telefonen och ta av dig aktivitetsarmband. Mycket av vår tid går åt att hålla oss uppdaterade och vår hjärna uppkopplad. Unna dig lyxen att bara vara här och nu en liten stund.

 

Bete dig mot andra som du själv vill bli behandlad

Yogan ska vara en trygg plats. Vi välkomnar varandra in i vår yogagemenskap. Respekterar varandras utrymmen och anpassar vår energinivå. Vi undviker samtal två och två som exkluderar andra, undantaget om du behöver dela med dig om personlig information till din yogalärare. Om någon delar med sig av något personligt låter vi det stanna på yogan.


Viktigast av allt,

Jämför inte med någon annan, var och en gör yogan utifrån sina egna förutsättningar. En del är stela, andra inte… en del älskar att göra inversioner, andra inte… Det handlar inte om hur det ser ut, eller vad vi kan, mer om känsla, upplevelse, var vi är mentalt och fysiskt.

Omfamna dig själv, du är perfekt, precis som du är!

 

Feedback / kommunikation

Vi är tacksamma för all feedback.

Är det något du tycker vi kan göra bättre, berätta för oss. Är du nöjd med oss, berätta för familj, vänner, bekanta… och så klart, gärna även för oss.


♥ ♥ ♥